Blogi

Koolitajad rikuvad LEAN-i mainet

Lean koolitajad

Võib-olla olen veel liiga lühikest aega olnud LEAN-i temaatika koolitusturul, et mõista selle kõiki tahke, kuid kurb on vaadata, kuidas ettevõtteid lollitatakse. Neile müüakse korraliku raha eest ühepäevaseid LEAN-koolitusi, millel ei saa muud olla kui vaid “tore teada” iseloom.

Sõbrad, lugege läbi ükspuha-milline LEAN-i tutvustav artikkel (alustada võid siit) ja olete sama targad. Näen suuremat probleemi selles, et heauskne koolituse ostja püüab siis kontseptsiooni oma ettevõttes juurutada. Kukub seejuures kolinal läbi ning levima hakkab jutt stiilis: “LEAN ei toimi, teame, proovisime”.

Selline viis LEAN-i juurutamisel ei saagi toimida ning kukub juba eos läbi.

Seetõttu ongi üsna raske mõista, miks koolitajad võtavad julguse ja ülbuse õpetada üht mõjusamat ärijuhtimissüsteemi nii pealiskaudselt. Ilmselt ise teades, et reaalset väärtust nad kliendile oma koolitustootega ei suuda tõenäoliselt pakkuda. Kui aga seda tehakse lihtsa raha teenimise eesmärgil, siis mul on kolleegide pärast piinlik.

Teine stiil, mida tähele panen, on see, et koheselt on hakatud uut teadmist äriks tegema. Mulle tundub, et enamus selliseid koolitusi baseerub “Lean for Dummies” raamatu läbi lugemisel ning koheses koolituseks formuleerimisel. Nii ei tohiks asjad käia. Aga käivad ja levima on hakanud hunt-kriimsilm-stiilis koolitajad, kes “valdavad” absoluutselt kõiki teemasid.

Inimlikult täiesti mõistan, et väga tüütu on aastaid LEAN-i praktiseerida, õnnestuda ja läbi kukkuda, 5S silte kleepida, inimeste mõttemalli väänata ning stopperiga mõne protsessi kõrval tiksuda, et tekiks mingigi kompetents. Veel tüütum on üles ehitada koolitust, mis oma olemuselt oleks praktilise suunitlusega ning lõpuks ka ettevõttele reaalset kasu tooks.

Lõpetage see teaseri pähe koolituste müümine. Mujal maailmas tehakse selliseid asju tasuta. Ja ärge unustage, et oma koolitustega on teil siiski kohustus kliendi ees – pakkuda väärtust. Olete ju kindlasti seda isegi koolitanud, et ettevõte peab keskenduma väärtuse pakkumisele, mitte raha teenimisele. Ehk siis…ei tahaks nüüd olla koolitajate moraalijünger, kuid kas sedasi mitte ei saeta oksa, millel ise istutakse?

Millele võiksid mõelda enne Lean-i koolituse tellimist

Et kogu eelnev liigse torisemisena ei piirduks, siis mõned mõtted LEAN-i huvilistele suuna valikuks:

  1. Ära loo endale illusiooni, et ühepäevaselt koolituselt saad tarkused, millega ettevõttes koheselt lammutama hakkad. Kuigi LEAN on oma olemuselt lihtne, on seda üsna raske juurutada ning vajad selleks korralikku strateegilist plaani (1-3 aastat) ja koolituskava. Näiteks ühe LEAN-i metoodika õpetamine võtab vähemalt aega kolm päeva, millest suur rõhk on praktikal. Ja algatuseks (LEAN-i juurutamise esimene faas on teadupärast protsesside stabiliseerimine – kestusega 1-2 aastat) vajad sa vähemalt kolme-nelja metoodikat. Seega 9-12 päeva praktikat täis koolitust.
  2. Unusta kohe eos ära, et saadad ühe inimese koolitusele ja siis hakkavad asjad toimima. Ei hakka. Selleks, et midagi muutuma hakkaks, on vaja tekitada ettevõttes koalitsioon, kriitiline mass (mõnede arvates struktuurse läbilõikena ca 20% ärksamatest peadest), kes ühtse vedurina suudaksid alles muutuseid esile kutsuda.
  3. Päevastel avalikel koolitustel keskendutakse LEAN-i tehnikatele, mida sinu ettevõttes pole võib-olla otstarbekas rakendadagi. Eelnevalt teemaga kursis olemata raiskad jällegi lihtsalt raha. Kordades kasulikum on juurutamist alustada sisekoolitustega, kus lähenemisnurk on valitud Sinu ettevõtte spetsiifikast lähtuvalt.
  4. Soovitavalt võiks sul olla keegi, kes aegajalt Su LEAN-ponnistustel silma peal hoiaks. Tooks uusi mõtteid ja parimat praktikat teistest ettevõtetest ning aitaks üle saada keerukamatest olukordadest. “Vaese mehe” variant on külastada regularselt lean.org veebileheküge, kust päris palju kasulikku teinekord leida võib või liituda LinkedIn-is mõne LEAN-teemalise grupiga.

Populaarsemad postitused