Lean meetodid ja terminid

Kaizen ehk pidev parendamine

Jaapani keelest otsetõlgituna tähendab kaizen muutumist paremuse suunas, kus sõnaosa kai tähendab “muutumist” ja zen omakorda “head”.

Leani ühe filosoofiana läheb see veelgi kaugemale ning ütleb, et kaizen on pidev parendamine, kus kaasatud on kõik – nii juhid kui ka reatöötajad.

Kaizen-filosoofia sai tuntuks peale Masaaki Imai raamatu Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success ilmumist 1986. aastal. Täna on saanud sellest filosoofiast üleilmselt tunnustatud tugisammas Lean-organisatsioonide pikaajalise konkurentsivõime tagamisel.

Üheks kõige iseloomulikumaks tunnuseks kaizeni puhul on see, et suur arenguefekt saavutatakse läbi väikeste arenduste, mis aja jooksul kogunevad. See muidugi ei tähenda automaatselt seda, et need arendused on oma loomult pisikesed.

Lean ettevõtetes leida kolme tüüpi kaizen-initsiatiive.

Kaizen - järjepidev parendamine

Projektipõhised kaizen-initsiatiivid – näiteks uue tehnoloogia, materjali või programmi juurutamine. Need on arendused, mis tagavad stabiilse, kuid võib-olla pisut tagasihoidlikuma arengu.

Kaizeni  ideepank, tuntud ka kui ettepanekute süsteem. Neid parendusi viiakse ellu igapäevaselt ja kuigi nende efekt on võib-olla idee kohta väike, siis aja jooksul moodustavad nad väga suure panuse.

Kaizen-meistriklassid – kasutatakse tavaliselt väärtusahela kaardistamisel tulevikuolukorra kaardi elluviimisplaani täitmiseks. Selleks luuakse plaanile vastavalt ning lahendatavate probleemide prioriteetsusest lähtuvalt erinevaid meistriklasse nende lahendamiseks.

Eeltoodud erinevad liigid annavad kaizenile lausa mitu nägu ning neid kõiki organisatsioonikultuuri süsteemselt rakendades võib tulemus olla erakordselt võimas.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]

Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja
Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja

2009. aastal kutsus autotootja Toyota pidurisüsteemi kvaliteediprobleemide tõttu tagasi 9 miljonit sõidukit. Halva kvaliteedi kulu oli sedavõrd suur, et ettevõte kaotas rahaliselt rohkem kui 5,5 miljardit dollarit.[…]