Lean meetodid ja terminid

Kaizen ehk pidev parendamine

Jaapani keelest otsetõlgituna tähendab kaizen muutumist paremuse suunas, kus sõnaosa kai tähendab “muutumist” ja zen omakorda “head”.

Leani ühe filosoofiana läheb see veelgi kaugemale ning ütleb, et kaizen on pidev parendamine, kus kaasatud on kõik – nii juhid kui ka reatöötajad.

Kaizen-filosoofia sai tuntuks peale Masaaki Imai raamatu Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success ilmumist 1986. aastal. Täna on saanud sellest filosoofiast üleilmselt tunnustatud tugisammas Lean-organisatsioonide pikaajalise konkurentsivõime tagamisel.

Üheks kõige iseloomulikumaks tunnuseks kaizeni puhul on see, et suur arenguefekt saavutatakse läbi väikeste arenduste, mis aja jooksul kogunevad. See muidugi ei tähenda automaatselt seda, et need arendused on oma loomult pisikesed.

Lean ettevõtetes leida kolme tüüpi kaizen-initsiatiive.

Kaizen - järjepidev parendamine

Projektipõhised kaizen-initsiatiivid – näiteks uue tehnoloogia, materjali või programmi juurutamine. Need on arendused, mis tagavad stabiilse, kuid võib-olla pisut tagasihoidlikuma arengu.

Kaizeni  ideepank, tuntud ka kui ettepanekute süsteem. Neid parendusi viiakse ellu igapäevaselt ja kuigi nende efekt on võib-olla idee kohta väike, siis aja jooksul moodustavad nad väga suure panuse.

Kaizen-meistriklassid – kasutatakse tavaliselt väärtusahela kaardistamisel tulevikuolukorra kaardi elluviimisplaani täitmiseks. Selleks luuakse plaanile vastavalt ning lahendatavate probleemide prioriteetsusest lähtuvalt erinevaid meistriklasse nende lahendamiseks.

Eeltoodud erinevad liigid annavad kaizenile lausa mitu nägu ning neid kõiki organisatsioonikultuuri süsteemselt rakendades võib tulemus olla erakordselt võimas.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Tesla täielik automatiseerimine või Toyota tootmissüsteem - kes keda?
Tesla täielik automatiseerimine või Toyota tootmissüsteem - kes keda?

Tesla automatiseerimine või Lean tootmine, kumb on parem - vaatame, mida mõlemad toootmislähenemised endast kujutavad ning millised on ühe või teise strateegilised seisukohad.[…]

Probleemide peamiseks põhjuseks on testimata
Probleemide peamiseks põhjuseks on testimata "lahendused"

Organisatsioonid ei ole võimelised arenema, kui nad järjepidevalt ei otsi oma protsessidest kitsaskohti ning ei vii läbi erinevaid eksperimente nende kõrvaldamiseks. See on oluline võimekus, millele Lea ettevõtted palju rõhku panevad.[…]

Leani juurutamine ja selle 15 edufaktorit
Leani juurutamine ja selle 15 edufaktorit

Leani juurutamine on aja ja ressursimahukas ettevõtemine ning selle süsteemitu rakendamine võib lõpuks kalliks maksma minna. Järgnevalt toon teadusuuringutele tuginedes 15 edufaktorit, mis tagavad selle, et kasu ettevõttele oleks maksimaalne.[…]