Lean meetodid ja terminid

Kanban ehk visuaalne signaal

Kanban kaart

Kanban (eesti k. silt või stend) on visuaalne signaal, mis kutsub esile tegevuse. Kanban süsteem aitab viia laoseisu kooskõlla tegeliku tarbimisega. Loogika on lihtne: koheselt, kui kindel hulk materjale on tarbitud, antakse signaal (tavaliselt spetsiaalse kaardi näol) järgmiste tarnimiseks/tootmiseks.

Kanban-kaardid teevad kogu tarnimis- ja tootmisprotsessi visuaalseks ning toob edukalt probleemid nähtavale. See võimaldab aga leaida lahendusi, et ringluses oleks võimalikult vähe kaarte.

Selline lähenemine annab võimaluse rakendada eriti efektiivset JIT (just in time) ja ühe tüki voo (one piece flow)-loogikat “tõmbel” toimivas tootmise tarneahelas, kus opereeritakse minimaalsete varudega.

Toyota viis ellu kuus reeglit kanbani ülalhoidmiseks:

  1. Hilisem protsess võtab kasutamiseks täpse koguse materjale, mis kanban-kaardiga määratud.
  2. Varasem protsess toodab või tarnib õige sagedusega asemele täpse koguse materjale, mis kanban-kaardiga määratud.
  3. Ühtegi kogust ei toodeta või tarnita ilma kanban-kaardita.
  4. Varude puhul kasuta alati kanban-loogikat.
  5. Defektseid tooteid või varusid ei edastata järgmisse protsessi. Selliselt tagatakse 100% kvaliteet.
  6. Kaartide arvu vähendamist varude hulga minimeerimiseks viiakse ellu ettevaatlikult, kuna see suurendab süsteemi haavatavust. Samas toob hästi parendamist vajavad probleemid nähtavale.

Kaardid liiguvad alati koos materjalide ja kaupadega. Lisaks kaardile võib kasutada ka muid vahendeid signaali andmiseks. Näiteks karbid, nivoo jooned,  või isegi märgistatud alad. Oluline on, et need oleks visualiseeritud ja infoga varustatud selliselt, et edasi saaks antud töökäsk: mida toota, millal toota, kui palju toota ja milliste vahenditega.

Kanbani loogika kasutamine vähendab ületootmise võimalust ning materjalide liigset tellimist. Lisaks aitab seada tootmise prioriteete ning muudab kontrolli materjalide üle lihtsamaks.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]

Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja
Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja

2009. aastal kutsus autotootja Toyota pidurisüsteemi kvaliteediprobleemide tõttu tagasi 9 miljonit sõidukit. Halva kvaliteedi kulu oli sedavõrd suur, et ettevõte kaotas rahaliselt rohkem kui 5,5 miljardit dollarit.[…]