Lean meetodid ja terminid

PDCA – teadusliku lähenemise tsükkel

PDCA (Plan-Do-Check-Act) on nelja-astmeline juhtimismeetod protsesside ja toodete täiustamiseks. See meetod baseerub lihtsal teadusliku lähenemise loogikal stiilis “hüpotees-eksperiment-hinnang”.

Mõne probleemi lahendamine eeldab mõnevõrra põhjalikumat lähenemist kui vaid 5MKS-i meetodit kasutades. Kuigi maailmas on üsna mitmeid analüütilise lähenemise mudeleid (näiteks ülikoolides kasutatav teadustöö metodoloogia, SWOT, DMAIC jne), kasutatakse Lean-i puhul valdavalt PDCA-meetodit.

Kuigi pole kahtlust, et oma juured on see lähenemine saanud USA omaaegselt kvaliteedigurult W. E. Deming´i lt, kuulub selle välja arendamise au Tokyo Tehnoloogiainstituudile ja Jaapani kvaliteediguru K. Ishikawale. Deming oli sealjuures üsna pahane, et tema loodud PDSA –tsükkel aeti tihtilugu segamini PDCA-ga ning et teda viimase loomise autoriks peeti.

PDCA-tsükkel on oma olemuselt üsna lihtne (koosnedes neljast peamisest etapist: Plan, Do, Check ja Act) ning selle eesmärk on tagada probleemi lahendamisele analüütiline raamistik. Sealjuures on tegu korratava tsükliga, millega tagatakse vaadeldava protsessi või probleemi järjepidev parendamine ning välditakse faktidel mittepõhinevate ja testimata lahenduste elluviimist.

Nagu eelpool mainitud, PDCA-tsükkel koosneb neljast etapist:

1. PLAN – olukorra e. sümptomi kirjeldus, soovitud tulemuse kirjeldamine, probleemi juurpõhjuse leidmine ning lahenduste väljatöötamine

2. DO – välja töötatud lahenduse või idee testimine pilootprojektina, et vältida eksliku lahenduse juurutamist koheselt ettevõtteüleselt.

3. CHECK – pilootprojekti tulemuste kontrollimine (selleks võidakse luua ka eraldi mõõdik). Kui tulemused paremaks ei muutu, liigutakse tagasi PLAN-faasi. Kui test õnnestus, liigutakse edasi ACT-faasi.

4. ACT – uue lahenduse standardiseerimine ning selle selgeks õpetamine ettevõtteüleselt. Liigutakse edasi PLAN-faasi (nii tagatakse järjepidev parendus)


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Probleemide peamiseks põhjuseks on testimata
Probleemide peamiseks põhjuseks on testimata "lahendused"

Organisatsioonid ei ole võimelised arenema, kui nad järjepidevalt ei otsi oma protsessidest kitsaskohti ning ei vii läbi erinevaid eksperimente nende kõrvaldamiseks. See on oluline võimekus, millele Lea ettevõtted palju rõhku panevad.[…]

Leani juurutamine ja selle 15 edufaktorit
Leani juurutamine ja selle 15 edufaktorit

Leani juurutamine on aja ja ressursimahukas ettevõtemine ning selle süsteemitu rakendamine võib lõpuks kalliks maksma minna. Järgnevalt toon teadusuuringutele tuginedes 15 edufaktorit, mis tagavad selle, et kasu ettevõttele oleks maksimaalne.[…]

Lean tootmine ja selle olulisus läbi 5 graafiku
Lean tootmine ja selle olulisus läbi 5 graafiku

Lean tootmine on tänaseks kasvanud globaalselt üheks suurimaks ja terviklikumaks protsessiinnovatsiooni kontseptsiooniks, mille olulisus organisatsioonide arendamisel aina kasvab.[…]