Lean meetodid ja terminid

PDCA – teadusliku lähenemise tsükkel

PDCA (Plan-Do-Check-Act) on nelja-astmeline juhtimismeetod protsesside ja toodete täiustamiseks. See meetod baseerub lihtsal teadusliku lähenemise loogikal stiilis “hüpotees-eksperiment-hinnang”.

Mõne probleemi lahendamine eeldab mõnevõrra põhjalikumat lähenemist kui vaid 5MKS-i meetodit kasutades. Kuigi maailmas on üsna mitmeid analüütilise lähenemise mudeleid (näiteks ülikoolides kasutatav teadustöö metodoloogia, SWOT analüüs, DMAIC jne), kasutatakse Lean-i puhul valdavalt PDCA-meetodit.

Kuigi pole kahtlust, et oma juured on see lähenemine saanud USA omaaegselt kvaliteedigurult W. E. Deming´i lt, kuulub selle välja arendamise au Tokyo Tehnoloogiainstituudile ja Jaapani kvaliteediguru K. Ishikawale. Deming oli sealjuures üsna pahane, et tema loodud PDSA –tsükkel aeti tihtilugu segamini PDCA-ga ning et teda viimase loomise autoriks peeti.

PDCA-tsükkel on oma olemuselt üsna lihtne (koosnedes neljast peamisest etapist: Plan, Do, Check ja Act) ning selle eesmärk on tagada probleemi lahendamisele analüütiline raamistik. Sealjuures on tegu korratava tsükliga, millega tagatakse vaadeldava protsessi või probleemi järjepidev parendamine ning välditakse faktidel mittepõhinevate ja testimata lahenduste elluviimist.

Nagu eelpool mainitud, PDCA-tsükkel koosneb neljast etapist:

1. PLAN – olukorra e. sümptomi kirjeldus, soovitud tulemuse kirjeldamine, probleemi juurpõhjuse leidmine ning lahenduste väljatöötamine

2. DO – välja töötatud lahenduse või idee testimine pilootprojektina, et vältida eksliku lahenduse juurutamist koheselt ettevõtteüleselt.

3. CHECK – pilootprojekti tulemuste kontrollimine (selleks võidakse luua ka eraldi mõõdik). Kui tulemused paremaks ei muutu, liigutakse tagasi PLAN-faasi. Kui test õnnestus, liigutakse edasi ACT-faasi.

4. ACT – uue lahenduse standardiseerimine ning selle selgeks õpetamine ettevõtteüleselt. Liigutakse edasi PLAN-faasi (nii tagatakse järjepidev parendus)


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean ettevõtte aju ehk sõjaruum (obeya)
Lean ettevõtte aju ehk sõjaruum (obeya)

Sõjaruum manab kindlasti paljudele ette pildi hämarast toast, kus kindralid ümber laua suuruse kaardi sepitsevad järgmist strateegilist käiku, et oma vastast üle trumbata. See sõjaväele aegade hämarusest omane ruum on saanud tänu Lean juhtimise levikule aga paljude ettevõtete igapäevase juhtimise osaks.[…]

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]