Lean meetodid ja terminid

Pull – töö liikumise tõmbav süsteem

Terminit tõmme või tõmbesüsteem (ingk pull või pull system) aetakse tihtilugu segamini katkematu vooga. Kuigi nad on üksteisega tihedalt seotud, ei ole tegu ühe ja sama asjaga.

Katkematu voog defineerib toote või teenuse oleku, kui see liigub läbi protsessietappide. Tõmme seevastu dikteerib, millal teenus või toode liigub ning kes on otsustanud, et see peab liikuma.

Kui näiteks võtame tõmbesüsteemi vastandi tõukesüsteemi, siis seal protsessietapid töötavad n-ö oma tempo järgi ja ka lõpetavad töö enda rütmi järgi. Selliselt toimetatakse pooltoode või –teenus järgmisse etappi, hoolimata kas seal seda praegu vajatakse või mitte, mis omakorda võib põhjustada lokaalseid ülekoormuseid ja seeläbi ka raiskamist.

Siin ongi kahe süsteemi omavaheline erinevus. Ühel juhul ei ole toote või teenuse kogused ja liikumise päästikud kokku lepitud (tõukesüsteem), teisel juhul on see kahe poole vahel paika pandud (tõmbesüsteem).

push ja pull

Üheks lahutamatuks osaks tõmbesüsteemide puhul on signaal, mis annab edasi kliendi või järgmise protsessietapi nõudlust. Üks viis seda teha on läbi kanban-süsteemi.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]

Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja
Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja

2009. aastal kutsus autotootja Toyota pidurisüsteemi kvaliteediprobleemide tõttu tagasi 9 miljonit sõidukit. Halva kvaliteedi kulu oli sedavõrd suur, et ettevõte kaotas rahaliselt rohkem kui 5,5 miljardit dollarit.[…]