Lean meetodid ja terminid

Taktiaeg

Taktiaeg on kliendinõudluse rütm. Lean-väärtusahela eesmärgiks on selle juhtimine läbi kliendinõudluse. Kuna klient on kogu Lean-juhtimise keskmes ja ka põhjus, miks väärtusahelat tehakse, siis tuleb tähelepanu osutada kindlasti kliendinõudlusele.

Kogu tulevikuolukorra disain peab toetuma soovil kliendinõudlust tõrgeteta täita. Selleks aga peab kogu väärtusahel olema üles ehitatud taktiajale.

Takt tuleb saksakeelsest terminist löök või rütm ning on esimeseks sammuks kliendinõudluse täitmisel. See aitab meil kliendinõudlust täita õigeks ajaks ning selle aja järgi disainitakse kogu väärtusahel.

Taktiaja arvutamiseks kasutatakse alljärgnevat valemit:

Taktiaeg ja selle arvutamise valem

Kui protsess töötab ühtlase rütmiga, siis aitab see meil vältida igasugu pudelikaelte ja raiskamiste tekkimist protsessietappide vahele ning teisalt näitab taktiaja kasutamine ära ka esimesed arengukohad. Samuti on lihtne selle alusel planeerida tööjõudu.

Paljudes ettevõlussektorites siiski kliendinõudlus muutub periooditi nii palju, et nad peavad  seda üsna sageli ümber vaatama. Toyota näiteks arvutab taktiaja ümber iga 30 päeva järel ning hoiab silma peal iga 10 päeva tagant.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean ettevõtte aju ehk sõjaruum (obeya)
Lean ettevõtte aju ehk sõjaruum (obeya)

Sõjaruum manab kindlasti paljudele ette pildi hämarast toast, kus kindralid ümber laua suuruse kaardi sepitsevad järgmist strateegilist käiku, et oma vastast üle trumbata. See sõjaväele aegade hämarusest omane ruum on saanud tänu Lean juhtimise levikule aga paljude ettevõtete igapäevase juhtimise osaks.[…]

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]