Lean meetodid ja terminid

TPS (Toyota Production System) – Toyota tootmissüsteem

TPS (Toyota Production System) on Toyota Motor Corporation´is kasutatav juhtimissüsteem, mille vaimseks isaks loetakse Toyota inseneri Taiichi Ohnot.

Selle süsteemi välja arendamise peamiseks mõjutajaks oli II MS -järgne majandusolukord Jaapanis, kus ressursid olid piiratud ning majandama eriti targalt.

Selle tagajärjel arendati välja vaheladudeta süsteem just-in-time-põhimõte, mis lubas vähendada töös olevaid laovarusid ning valmistada efektiivselt üksnes täpse koguse ettetellitud tooteid minimaalsete kadude juures. Seetõttu kutsuti seda algselt ka just-in-time-tootmiseks.

Lisaks eelnevale on osutunud ka määravaks Jaapani suht kallis maa hind. Ei olnud mõistlik toota lattu suurt kogust autosid, mis oleks küll mass-tootmise aspektist otstarbekas, kuid võtaks enda alla suure maa-ala. Hiljem muude tehnikate lisandudes muudeti nimi TPS-iks.

Lean-iks hakkas ülejäänud maailm TPS-i kutsuma alles 1990. aastal, kui rida Massachusettsi Tehnoloogia Instituudi teadlasi (James P. Womack, Daniel T. Jones ja Daniel Roos) hakkasid võrdlema erinevate autotootjate konkurentsi ning oma uuringut kokkuvõtvas ja bestselleriks muutunud raamatus “The Machine That Changed The World (eestik. ilmunud kui “Masin, mis muutis maailma”) on nad Toyota kulusäästlikust ja kasumlikust juhtimismudelist (TPS) sedavõrd vaimustunud, et kutsuvad selle Leaniks.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]

Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja
Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja

2009. aastal kutsus autotootja Toyota pidurisüsteemi kvaliteediprobleemide tõttu tagasi 9 miljonit sõidukit. Halva kvaliteedi kulu oli sedavõrd suur, et ettevõte kaotas rahaliselt rohkem kui 5,5 miljardit dollarit.[…]