Lean meetodid ja terminid

VSM – väärtusahela kaardistamine

VSM - väärtusahela kaardistamine

VSM (value stream mapping eesti k. väärtusahela kaardistamine) on protsesside kaardistamise meetod, mis analüüsib toote loomise ja informatsiooni voo hetkeolukorda ning disainib tulevikuolukorra – toote/teenuse algusest selle kliendini jõudmiseni.

Tegemist on Lean-i juurutamisel ühe olulisema tööriistaga (näeb välja kui voodiagramm), millega tagatakse “suure pildi” olemasolu protsesside parendamisel. On üsna ebaefektiivne parendada üksikuid protsessilõike, kui sa ei tee seda lähtuvalt “suurest pildist”. Vastasel juhul võid enda arvates ühte kindlat lõiku küll parendada, kuid tekitasid sootuks veel hullema probleemi pudelikaela näol järgmises protsessilõigus.

Väärtusahela kaardistamine aitab selliseid olukordi ära hoida ning on üldjuhul esimeseks asjaks, mis Leani juurutava ettevõtte tegevustepagasis ära tehakse. Kaardistatud hetkeolukord ning visualiseeritud tulevikuolukord toimivad kui fookuse seadjad edasiste arendusgruppide suunamisel.

Kui tulevikuolukord on saavutatud, jääb see toimima kui hetkeolukord, luuakse uus tulevikuolukord ning jätkub väärtusahela järjepidev parendamine.

Selle meetodi üheks ainulaadseks omaduseks on, et kaardistab üheaegselt toote/teenuse-voo kui ka informatsioonivoo. Pole teist sellist meetodit, mis nõnda läheneks.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]

Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu
Lean põhimõtted, mis on saanud liiga vähe tähelepanu

Lean põhimõtted on tavaliselt seostatud James P. Womack'i ja Daniel T. Jones'iga, kui nad oma kuulsas raamatus "Lean Thinking (1996)" viie printsiibiga lagedale tulid*. Kuigi neil on oma tähtis roll, siis seekordne artikkel võtab fookusesse kahjuks juba unustuste hõlma vajunud põhimõtted.[…]

Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja
Halva kvaliteedi kulu - suuresti nähtamatu, kuid oluline näitaja

2009. aastal kutsus autotootja Toyota pidurisüsteemi kvaliteediprobleemide tõttu tagasi 9 miljonit sõidukit. Halva kvaliteedi kulu oli sedavõrd suur, et ettevõte kaotas rahaliselt rohkem kui 5,5 miljardit dollarit.[…]