Lean meetodid ja terminid

5S – töökoha kordaseadmise meetod

5S meetod on Lean-i vaieldamatult üks tuntumaid tehnikaid ja ka üks esimesi, mis tavaliselt selle juhtimissüsteemi juurutamisel rakendatakse. Hullemal juhul arvatakse, et “see ongi Lean”.

Tegemist on siiski vaid töökoha kordaseadmise metoodikaga, mille elluviimise protsessis kasutatakse 5 etappi. Ja kuna need etapid on originaalis jaapanikeelsed ja algavad veel kõik S-tähega, siis pole tehnikale nime väljamõtlemisel fantaasiale ruumi antud.

Nagu öeldud, on 5S-il 5 etappi töökoha süsteemseks kordaseadmiseks:

1. Seiri (eestikeelne vaste on “sorteerimine”) – selekteeritakse töökohal välja need vahendid, mida on otseselt vaja ning viiakse minema need, mida tegelikkuses ei kasutata.

2. Seisou (“sära”) – Puhastatakse kogu tööala ja seadmed selliselt, et oleks võimalik näha, kui miskit on korrast ära (eriti seadmete ja lekete tuvastamiseks tööstuspindadel). Samuti püütakse sel etapil tuvastada algallikat, mis mustust tekitab.

3. Seiton (“sea korda”) – Alles jäänud vahendid/asjad paigutatakse kindlale kohale kasutustihedust ning ergonoomikat silmas pidades.

4. Seiketsu (“standardiseeri”) – Sisuliselt muudetakse eelmine etapp standardiks/reegliks. See omakorda kehtestab nö parima praktika töökoha kõige efektiivsema ülesehituse osas kuni selle analüüsil tugineva muutmiseni.

5. Shitsuke (“säilita”) – Tavaliselt 5S-i kõige ignoreeritum etapp, mille tagajärjel kõik saavutatu mõne aja pärast koost laguneb. Säilitamine eeldab järjepidevat enesedistsipliini ning perioodilist kontrolli, et ülal hoida eelmist nelja etappi. Üldjuhul saavutatav regulaarsete auditite ning positiivse suhtumise premeerimisega (näit. parima 5S-töökoha auhind).

5S-i tulemusena muutub töökoht oluliselt: seal on lihtsam majandada, mistõttu tulemuslikkus kasvab, paraneb töö kvaliteet ning suureneb tööturvalisus.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Kuidas Lean juhtimine Starbucksi päästis
Kuidas Lean juhtimine Starbucksi päästis

Fakt, et Lean juhtimine sündis Toyotas, tekitab paljudele teenusesektoris töötavatele inimestele koheselt tõrke. Ei saa ju olla võimalik, et see sobib keskkonda, kus peab klientidega suhtlema.[…]

Lean ettevõtte aju ehk sõjaruum (obeya)
Lean ettevõtte aju ehk sõjaruum (obeya)

Sõjaruum manab kindlasti paljudele ette pildi hämarast toast, kus kindralid ümber laua suuruse kaardi sepitsevad järgmist strateegilist käiku, et oma vastast üle trumbata. See sõjaväele aegade hämarusest omane ruum on saanud tänu Lean juhtimise levikule aga paljude ettevõtete igapäevase juhtimise osaks.[…]

Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu
Lean mõtteviis gigantide operatsioonisüsteemis - Zara lugu

Pole kahtlustki, et Zara nimi ei vaja pikemat tutvustamist – kõik tunnevad seda edukat ja kuulsat Hispaania rõivapoeketti. Vähesed aga teavad, et Zara edu taga on üsna mitu Lean juhtimise elementi.[…]