Lean meetodid ja terminid

VSM – väärtusahela kaardistamine

VSM - väärtusahela kaardistamine

VSM (value stream mapping eesti k. väärtusahela kaardistamine) on protsesside kaardistamise meetod, mis analüüsib toote loomise ja informatsiooni voo hetkeolukorda ning disainib tulevikuolukorra – toote/teenuse algusest selle kliendini jõudmiseni.

Tegemist on Lean-i juurutamisel ühe olulisema tööriistaga (näeb välja kui voodiagramm), millega tagatakse “suure pildi” olemasolu protsesside parendamisel. On üsna ebaefektiivne parendada üksikuid protsessilõike, kui sa ei tee seda lähtuvalt “suurest pildist”. Vastasel juhul võid enda arvates ühte kindlat lõiku küll parendada, kuid tekitasid sootuks veel hullema probleemi pudelikaela näol järgmises protsessilõigus.

Väärtusahela kaardistamine aitab selliseid olukordi ära hoida ning on üldjuhul esimeseks asjaks, mis Leani juurutava ettevõtte tegevustepagasis ära tehakse. Kaardistatud hetkeolukord ning visualiseeritud tulevikuolukord toimivad kui fookuse seadjad edasiste arendusgruppide suunamisel.

Kui tulevikuolukord on saavutatud, jääb see toimima kui hetkeolukord, luuakse uus tulevikuolukord ning jätkub väärtusahela järjepidev parendamine.

Selle meetodi üheks ainulaadseks omaduseks on, et kaardistab üheaegselt toote/teenuse-voo kui ka informatsioonivoo. Pole teist sellist meetodit, mis nõnda läheneks.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Kuidas arvutada optimaalse laoseisu puhver- ja turvavaru?
Kuidas arvutada optimaalse laoseisu puhver- ja turvavaru?

Soovid teada, kuidas määrata puhver- või turvavaru? Nii puhver- kui ka turvavaru on vajalikud, et katta OOS (out-of-stock) -olukordade teket, mis on tavaliselt põhjustatud kliendinõudluse või tarnete variatiivsusest, ennustustäpsusest, tootmisprotsesside stabiilsusest jne.[…]

Tarnekindlus - kõik, mida sellest teadma pead
Tarnekindlus - kõik, mida sellest teadma pead

Tarnekindlus (või teenustase) on sedavõrd oluline näitaja, et lausa 83% Euroopa jaekaubanduse tippudest jälgib seda oma varustajate kvaliteedinäitajana. Ja pea pooled neist rakendavad trahve, kui teenustase ei vasta kokkulepitule[…]

Miks toidukaupade e-poed hädas olid?
Miks toidukaupade e-poed hädas olid?

Olen toidukaupade e-poe telgitaguste vastu juba paar nädalat huvi tundnud, eelkõige nende suutlikkuse osas nõudluse dramaatilise kasvuga toime tulla. Kuna viimasel ajal on pikaleveninud tarneajad eriti päevakorda tõusnud, siis otsustasin protsesside vaatevinklist teemat pisut avada.[…]