Lean meetodid ja terminid

PDCA – teadusliku lähenemise tsükkel

PDCA (Plan-Do-Check-Act) on nelja-astmeline juhtimismeetod protsesside ja toodete täiustamiseks. See meetod baseerub lihtsal teadusliku lähenemise loogikal stiilis “hüpotees-eksperiment-hinnang”.

Mõne probleemi lahendamine eeldab mõnevõrra põhjalikumat lähenemist kui vaid 5MKS-i meetodit kasutades. Kuigi maailmas on üsna mitmeid analüütilise lähenemise mudeleid (näiteks ülikoolides kasutatav teadustöö metodoloogia, SWOT analüüs, DMAIC jne), kasutatakse Lean-i puhul valdavalt PDCA-meetodit.

Kuigi pole kahtlust, et oma juured on see lähenemine saanud USA omaaegselt kvaliteedigurult W. E. Deming´i lt, kuulub selle välja arendamise au Tokyo Tehnoloogiainstituudile ja Jaapani kvaliteediguru K. Ishikawale. Deming oli sealjuures üsna pahane, et tema loodud PDSA –tsükkel aeti tihtilugu segamini PDCA-ga ning et teda viimase loomise autoriks peeti.

PDCA-tsükkel on oma olemuselt üsna lihtne (koosnedes neljast peamisest etapist: Plan, Do, Check ja Act) ning selle eesmärk on tagada probleemi lahendamisele analüütiline raamistik. Sealjuures on tegu korratava tsükliga, millega tagatakse vaadeldava protsessi või probleemi järjepidev parendamine ning välditakse faktidel mittepõhinevate ja testimata lahenduste elluviimist.

Nagu eelpool mainitud, PDCA-tsükkel koosneb neljast etapist:

1. PLAN – olukorra e. sümptomi kirjeldus, soovitud tulemuse kirjeldamine, probleemi juurpõhjuse leidmine ning lahenduste väljatöötamine

2. DO – välja töötatud lahenduse või idee testimine pilootprojektina, et vältida eksliku lahenduse juurutamist koheselt ettevõtteüleselt.

3. CHECK – pilootprojekti tulemuste kontrollimine (selleks võidakse luua ka eraldi mõõdik). Kui tulemused paremaks ei muutu, liigutakse tagasi PLAN-faasi. Kui test õnnestus, liigutakse edasi ACT-faasi.

4. ACT – uue lahenduse standardiseerimine ning selle selgeks õpetamine ettevõtteüleselt. Liigutakse edasi PLAN-faasi (nii tagatakse järjepidev parendus)


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Miks toidukaupade kojutellimine venib?
Miks toidukaupade kojutellimine venib?

Olen toidukaupade e-poe telgitaguste vastu juba paar nädalat huvi tundnud, eelkõige nende suutlikkuse osas nõudluse dramaatilise kasvuga toime tulla. Kuna viimasel ajal on pikaleveninud tarneajad eriti päevakorda tõusnud, siis otsustasin protsesside vaatevinklist teemat pisut avada.[…]

Laovarude vähendamise võimalikud strateegiad COVID-19 kriisiolukorraks
Laovarude vähendamise võimalikud strateegiad COVID-19 kriisiolukorraks

Pole kahtlust, et kujunenud olukord COVID-19 viirusepuhanguga on paljudele tootmisettevõtetele parajaks pähkliks. Häid lahendusi ei ole ja tuleb hakata tegema valikuid, et ellu jääda.[…]

Miks tootmisettevõtted ei suuda probleemide lahendamise potentsiaali ära kasutada?
Miks tootmisettevõtted ei suuda probleemide lahendamise potentsiaali ära kasutada?

Tootmisettevõtted ei kasuta võimalust areneda eesliini töös iga päev esinevate probleemide lahendamise kaudu. Seda isegi olukorras, kus tööd takistavaid probleeme tekib päeva jooksul üsna sageli. Uuri, miks.[…]