Lean meetodid ja terminid

PDCA – teadusliku lähenemise tsükkel

PDCA (Plan-Do-Check-Act) on nelja-astmeline juhtimismeetod protsesside ja toodete täiustamiseks. See meetod baseerub lihtsal teadusliku lähenemise loogikal stiilis “hüpotees-eksperiment-hinnang”.

Mõne probleemi lahendamine eeldab mõnevõrra põhjalikumat lähenemist kui vaid 5MKS-i meetodit kasutades. Kuigi maailmas on üsna mitmeid analüütilise lähenemise mudeleid (näiteks ülikoolides kasutatav teadustöö metodoloogia, SWOT analüüs, DMAIC jne), kasutatakse Lean-i puhul valdavalt PDCA-meetodit.

Kuigi pole kahtlust, et oma juured on see lähenemine saanud USA omaaegselt kvaliteedigurult W. E. Deming´i lt, kuulub selle välja arendamise au Tokyo Tehnoloogiainstituudile ja Jaapani kvaliteediguru K. Ishikawale. Deming oli sealjuures üsna pahane, et tema loodud PDSA –tsükkel aeti tihtilugu segamini PDCA-ga ning et teda viimase loomise autoriks peeti.

PDCA-tsükkel on oma olemuselt üsna lihtne (koosnedes neljast peamisest etapist: Plan, Do, Check ja Act) ning selle eesmärk on tagada probleemi lahendamisele analüütiline raamistik. Sealjuures on tegu korratava tsükliga, millega tagatakse vaadeldava protsessi või probleemi järjepidev parendamine ning välditakse faktidel mittepõhinevate ja testimata lahenduste elluviimist.

Nagu eelpool mainitud, PDCA-tsükkel koosneb neljast etapist:

1. PLAN – olukorra e. sümptomi kirjeldus, soovitud tulemuse kirjeldamine, probleemi juurpõhjuse leidmine ning lahenduste väljatöötamine

2. DO – välja töötatud lahenduse või idee testimine pilootprojektina, et vältida eksliku lahenduse juurutamist koheselt ettevõtteüleselt.

3. CHECK – pilootprojekti tulemuste kontrollimine (selleks võidakse luua ka eraldi mõõdik). Kui tulemused paremaks ei muutu, liigutakse tagasi PLAN-faasi. Kui test õnnestus, liigutakse edasi ACT-faasi.

4. ACT – uue lahenduse standardiseerimine ning selle selgeks õpetamine ettevõtteüleselt. Liigutakse edasi PLAN-faasi (nii tagatakse järjepidev parendus)


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Varude optimeerimine - kuidas saavutada kuluefektiivne laoseis?
Varude optimeerimine - kuidas saavutada kuluefektiivne laoseis?

Kui ettevõttes tõstatub teemaks varude optimeerimine, siis esimese hooga vaadatakse ikka MRP- või ERP-süsteemide poole. Mõneti ka õigustatult, sest neisse on üldjuhul integreeritud laoarvestuse komponent, mis ju kogu vaeva sinu eest ära teeb. […]

Kuidas arvutada optimaalse laoseisu puhver- ja turvavaru?
Kuidas arvutada optimaalse laoseisu puhver- ja turvavaru?

Soovid teada, kuidas määrata puhver- või turvavaru? Nii puhver- kui ka turvavaru on vajalikud, et katta OOS (out-of-stock) -olukordade teket, mis on tavaliselt põhjustatud kliendinõudluse või tarnete variatiivsusest, ennustustäpsusest, tootmisprotsesside stabiilsusest jne.[…]

Tarnekindlus - kõik, mida sellest teadma pead
Tarnekindlus - kõik, mida sellest teadma pead

Tarnekindlus (või teenustase) on sedavõrd oluline näitaja, et lausa 83% Euroopa jaekaubanduse tippudest jälgib seda oma varustajate kvaliteedinäitajana. Ja pea pooled neist rakendavad trahve, kui teenustase ei vasta kokkulepitule[…]