Kanban (eesti k. silt või stend) on visuaalne signaal, mis kutsub esile tegevuse. Kanban süsteem aitab viia laoseisu kooskõlla tegeliku tarbimisega. Loogika on lihtne: koheselt, kui kindel hulk materjale on tarbitud, antakse signaal (tavaliselt spetsiaalse kaardi näol) järgmiste tarnimiseks/tootmiseks.
Kanban-kaardid teevad kogu tarnimis- ja tootmisprotsessi visuaalseks ning toob edukalt probleemid nähtavale. See võimaldab aga leaida lahendusi, et ringluses oleks võimalikult vähe kaarte.
Selline lähenemine annab võimaluse rakendada eriti efektiivset JIT (just in time) ja ühe tüki voo (one piece flow)-loogikat “tõmbel” toimivas tootmise tarneahelas, kus opereeritakse minimaalsete varudega.
Toyota viis ellu kuus reeglit kanbani ülalhoidmiseks:
Kaardid liiguvad alati koos materjalide ja kaupadega. Lisaks kaardile võib kasutada ka muid vahendeid signaali andmiseks. Näiteks karbid, nivoo jooned, või isegi märgistatud alad. Oluline on, et need oleks visualiseeritud ja infoga varustatud selliselt, et edasi saaks antud töökäsk: mida toota, millal toota, kui palju toota ja milliste vahenditega.
Kanbani loogika kasutamine vähendab ületootmise võimalust ning materjalide liigset tellimist. Lisaks aitab seada tootmise prioriteete ning muudab kontrolli materjalide üle lihtsamaks.
Kui ettevõttes tõstatub teemaks varude optimeerimine, siis esimese hooga vaadatakse ikka MRP- või ERP-süsteemide poole. Mõneti ka õigustatult, sest neisse on üldjuhul integreeritud laoarvestuse komponent, mis ju kogu vaeva sinu eest ära teeb. […]
Soovid teada, kuidas määrata puhver- või turvavaru? Nii puhver- kui ka turvavaru on vajalikud, et katta OOS (out-of-stock) -olukordade teket, mis on tavaliselt põhjustatud kliendinõudluse või tarnete variatiivsusest, ennustustäpsusest, tootmisprotsesside stabiilsusest jne.[…]
Tarnekindlus (või teenustase) on sedavõrd oluline näitaja, et lausa 83% Euroopa jaekaubanduse tippudest jälgib seda oma varustajate kvaliteedinäitajana. Ja pea pooled neist rakendavad trahve, kui teenustase ei vasta kokkulepitule[…]