Lean meetodid ja terminid

Kanban ehk visuaalne signaal

Kanban kaart

Kanban (eesti k. silt või stend) on visuaalne signaal, mis kutsub esile tegevuse. Kanban süsteem aitab viia laoseisu kooskõlla tegeliku tarbimisega. Loogika on lihtne: koheselt, kui kindel hulk materjale on tarbitud, antakse signaal (tavaliselt spetsiaalse kaardi näol) järgmiste tarnimiseks/tootmiseks.

Kanban-kaardid teevad kogu tarnimis- ja tootmisprotsessi visuaalseks ning toob edukalt probleemid nähtavale. See võimaldab aga leaida lahendusi, et ringluses oleks võimalikult vähe kaarte.

Selline lähenemine annab võimaluse rakendada eriti efektiivset JIT (just in time) ja ühe tüki voo (one piece flow)-loogikat “tõmbel” toimivas tootmise tarneahelas, kus opereeritakse minimaalsete varudega.

Toyota viis ellu kuus reeglit kanbani ülalhoidmiseks:

  1. Hilisem protsess võtab kasutamiseks täpse koguse materjale, mis kanban-kaardiga määratud.
  2. Varasem protsess toodab või tarnib õige sagedusega asemele täpse koguse materjale, mis kanban-kaardiga määratud.
  3. Ühtegi kogust ei toodeta või tarnita ilma kanban-kaardita.
  4. Varude puhul kasuta alati kanban-loogikat.
  5. Defektseid tooteid või varusid ei edastata järgmisse protsessi. Selliselt tagatakse 100% kvaliteet.
  6. Kaartide arvu vähendamist varude hulga minimeerimiseks viiakse ellu ettevaatlikult, kuna see suurendab süsteemi haavatavust. Samas toob hästi parendamist vajavad probleemid nähtavale.

Kaardid liiguvad alati koos materjalide ja kaupadega. Lisaks kaardile võib kasutada ka muid vahendeid signaali andmiseks. Näiteks karbid, nivoo jooned,  või isegi märgistatud alad. Oluline on, et need oleks visualiseeritud ja infoga varustatud selliselt, et edasi saaks antud töökäsk: mida toota, millal toota, kui palju toota ja milliste vahenditega.

Kanbani loogika kasutamine vähendab ületootmise võimalust ning materjalide liigset tellimist. Lisaks aitab seada tootmise prioriteete ning muudab kontrolli materjalide üle lihtsamaks.


Tagasi terminite nimekirja

Uut blogis

Kuidas arvutada optimaalse laoseisu puhver- ja turvavaru?
Kuidas arvutada optimaalse laoseisu puhver- ja turvavaru?

Soovid teada, kuidas määrata puhver- või turvavaru? Nii puhver- kui ka turvavaru on vajalikud, et katta OOS (out-of-stock) -olukordade teket, mis on tavaliselt põhjustatud kliendinõudluse või tarnete variatiivsusest, ennustustäpsusest, tootmisprotsesside stabiilsusest jne.[…]

Tarnekindlus - kõik, mida sellest teadma pead
Tarnekindlus - kõik, mida sellest teadma pead

Tarnekindlus (või teenustase) on sedavõrd oluline näitaja, et lausa 83% Euroopa jaekaubanduse tippudest jälgib seda oma varustajate kvaliteedinäitajana. Ja pea pooled neist rakendavad trahve, kui teenustase ei vasta kokkulepitule[…]

Miks toidukaupade e-poed hädas olid?
Miks toidukaupade e-poed hädas olid?

Olen toidukaupade e-poe telgitaguste vastu juba paar nädalat huvi tundnud, eelkõige nende suutlikkuse osas nõudluse dramaatilise kasvuga toime tulla. Kuna viimasel ajal on pikaleveninud tarneajad eriti päevakorda tõusnud, siis otsustasin protsesside vaatevinklist teemat pisut avada.[…]